2011. október 14., péntek

Nem ez napló 5-Felt log 5


A mai napon nemez objekt készítése volt a feladat.

Előtte megbeszéltük a „ nuno” nemezelés problémáit mintadarabjaink alapján, megtanultuk kiszámítani a zsugorodási együtthatót és hogyan kell kiszámolni azt, hogy 1 cm 2 anyagra hány gramm gyapjú jut.
Ez nagyon hasznos lesz, majd ha már ott tartunk, hogy saját munkát tervezünk J

Térjünk rá a  napi feladatra  a  NEMEZ OBJEKTre.
Különlegesen és kissé misztikusan hangzó szó, de 3D -s tároló „ eszközt jelent J

Hozzávalók: Lufi, magyar merino gyapjú paplan és egy új számomra ismeretlen KARAKüL gyapjú bunda. 70 gramm összesen, meleg víz, szappan, vászon és türelem na meg két munkás kézJ


(A Karakül juh: A Khiva és Buhara vidékén tenyésztett juhfajta; néhány napos bárányainak bőréből készítik a perzsaszőrmét (az Üzbég azonos nevű oázisáról).



Az első lépés, hogy fel kell fújni a lufit nem túl feszülősre.
A gyapjú paplan előkészítése, ami felrázásból és rétegekre való szétszedése után lehet használni. Lemérjük a kívánt mennyiséget és csíkokra tépve félretesszük.
Mivel én kétféle színű gyapjúból dolgoztam előkészítettem a karakul gyapjúból és a magyar színes merino gyapjú paplanból is 35-35 gr.
Ez az új számomra új Karakul gyapjú sötétszínű, majdnem fekete érdekes textúrájú gyapjú és nagyon szépen nemezelődik.

Na ha mindez elő van készítve, jöhet a lufira felpakolásJ
A rétegeket és közben igazgatni, figyelni a szálirányokra.
 Ha az első rész fent van és rá lett nyomogatva, levegőtlenítve a felület hozzá tudjuk toldani a következőt és a következőt ugyanezzel a módszerrel., míg teljesen be nem fedtük a lufi felületét.
Itt kell eldönteni mit is szeretnénk, hogy a lufi száj nyílását befedjük-e vagy sem. Én befedtem teljesen mert egy dobozt szeretettem volna készíteni. A sötét színű karakul gyapjúból tehát 3 réteget tettem fel a lufira mindegyik réteget más szálirányban!
Jöhetett a színes – nekem szépséges narancsos piros – magyar merino gyapjú bunda feltétele úgyan úgy 3 réteg úgyan úgy ellenkező szálirányokkal.
Ha mind a 6 réteg fennt van jöhet a simogatás, masszírozás, nyomkodás, ha teljesen összeállít a felület, jöhet a durvább nyomkodás,forgatás,ütögetés pattingatásJ)
Mikor már kellőképpen összenemezelődött, meleg vízben ki kell mosni és jöhet felvágásJ

Itt is ellehet dönteni, hogy közében vagy fent vagy esetleg ¾ -nél átlósan, vízszintesen vagy valamilyen alakzatban szeretnéd felvágni.
Én hullámosan vágtam fel és nem vágtam teljesen körbe, hanem azt akartam, hogy kinyitható legyen a dobozkám.
Ha ez kész és a lufit kiszabadítottuk, jöhet a szélek nemezelése, ha ez kis kész is van a dobozod J) meleg vizes mosás és több napos szárítás jöhet J.

A másik verzió, amit többen készitetek ha nyitva hagyjuk a lufi száját így tesszük fel a rétegeket. Ha kész és összenemezelődött, kicsit engedünk a lufiból és újra és újra nemezeljük míg a kívánt nagyságot el nem éri… ilyenkor lehet vágni ezt is több féle képen.
Lehet csak egy kis ajtót vágni rá à madár lak, manólak mint pl ez :) és ez Juci alkotása J
Ha elvágjuk valamilyen magasságban és visszahatjuk klassz kis fedeles dobozkát kaphatunk.
 Mint Brigi munkája
Ferdén vágva akár design váza is készülhet belőle.
pl .mint itt Kinga alkotása :)
Sok variáció és nagyon különleges darabok születtek.

Az enyém még szárad ezért csak félig kész állapotot mutathatok. Arra gondoltam, hogy zsínoros technikával fogom díszíteni és készítettem egy próbát is, hogy fog kinézni. 

Hát így  készült el az én piros dobozom :)





1 megjegyzés: